Forma-1 / Motorsport

Nőnap alkalmából női pilóta került az F1-be

""
Maria de Villota
Tuti nő vezette – valljuk be többen mondtuk már ezt a mondatot autózás közben, mikor egy bizonytalan, szütyögő, még az egyenesben is kissé sután közlekedő kocsi mellett húzunk el. Attól tartok ilyenkor egyszer sem gondoltunk bele, hogy bizony hasonló pejoratív, lenéző mondattal illetnének bennünket azok a nők, akik nem egyszer a versenypályán is lealázzák a férfiakat. A gyengébbik nem autósport képviselői ráadásul nem is akármilyen szériákban tudnak villantani, éppen ezért most teljes tisztelettel adózunk a női sofőröknek, és természetesen minden nőnek Nőnap alkalmából!
Maria de Villota például Forma-1-es versenyzői ülésre pályázik, a spanyol pilótát pedig már többször hírbe hozták az egykori Renault és utódjával a Lotus csapattal. Érthető is, hiszen tavaly már tesztelte is az egyik Lotus-Renault-os, F1-es versenygépet az egykori McLaren versenyző, Emilio de Villota lánya. A spanyol pilóta korábban már szerepelt egyebek mellett a túraautó-világbajnokságban is. A legfrissebb hírek szerint pedig új menedzserének köszönhetően idén a Marussia csapat tesztpilótája lesz, az év második felében vezetheti is majd a MR01-es kódjelű gépet.
A Forma-1 történetében egyébként eddig öt női pilóta volt, a sort Maria Teresa de Filippis kezdte 1958-ban öt nagydíjnevezéssel, utoljára pedig Giovanna Amati próbálkozott bejutni a királykategóriába, ám 1992-ben egyszer sem tudta magát kvalifikálni az F1-be. Előtte azonban az olasz F3-as szériában több győzelmet is aratott. Az egyetlen női, Forma-1-es pontszerző a tizenkétszer rajthoz álló Lella Lombardi volt, aki 1975-ben hatodik helyen futott célba a Spanyol Nagydíjon, a futamot azonban idő előtt leintették, így a szabályok miatt egyetlen pontját megfelezte az FIA. Mellettük pedig a dél-afrikai Desiré Wilson és a brit Divina Galica is próbára tette magát a száguldó cirkuszban.
""
Danica Sue Patrick
A Forma-1 mellett az amerikai csúcskategóriákban – Nascar, Indycar – is akad több női versenyző. Mint többek mellett a rendkívül csinos Danica Sue Patrick. Az éppen ebben a hónapban 30. születésnapját ünneplő amerikai autóversenyző a Nascar sorozatban versenyzik. 2005-től vált egyre népszerűbbé, akkor, élete első Indianapolis 500-as futamán egyből a negyedik helyen ért célba. Sőt a futamot tizenkilenc körön keresztül vezette is, így pedig az első nő lett a legendás verseny történetében, akinek sikerült az élre állnia.
A skótok a még mindig aktív Susie Wolffnak (lánykori nevén Stoddard) szurkoltak egyebek közt eddig a Formula Renault, a Formula-3 és a Német Túraautó Bajnokságban szereplő. A svájciak pedig annak ellenére, hogy Svájcban az 1955-ös, több mint 80 néző életét követelő Le Mans-i 24 órás versenyen történt katasztrófa után, máig tiltva van az autóversenyzés, azért hazájuk szülöttének, Simona de Silverstronak több kategóriában is szurkolhattak manapság. Az amerikai Ashley Force Hood azonban még ennél is férfiasabb és veszélyesebb autósportot választott, apja, a tizenötszörös bajnok John nyomdokain ugyanis drag (gyorsulási) versenyző lett.
""
Susie Wolff
Természetesen nekünk sem kell panaszkodnunk, a világ számtalan női autóversenyzője közt ugyanis mi is büszkélkedhetünk párral. Többek közt Bús Edinával a legjobb magyar női pilótával, aki szintén a férfiak közt versenyzett. Először az Opel Astra, majd 2010-ig a Suzuki-kupában indult, tavaly pedig a Lotus Cupban vett részt, igaz ez csak nőknek hirdetett széria. Bús Edina 2011-ben tizenhárom futamból tizet megnyert.
A jó néhány női autóversenyző közül megemlített alig pár mellett is, még a legvagányabb aszfaltharcos férfi is csak egy mazsola lenne a versenypályán. Ezen elgondolkodva pedig talán érdemes némileg több türelemmel lenni azok iránt a női sofőrök iránt, akiknek nem megy annyira a vezetés, mint a fent említett hölgyeknek! Legalább, ma Nőnapon!